Docent als coach
Coachopleidingen gericht op het onderwijs
Van docenten wordt steeds vaker een coachende rol gevraagd. Vaak zie je dat docenten dan gaan begeleiden en dat kunnen ze heel goed. Coachen is echter een ander vak. Het voordeel van echt kunnen coachen is dat de verantwoordelijkheid verschuift van de docent naar de leerling.
'Aangeleerde hulpeloosheid'
Veel docenten zijn erg betrokken bij hun leerlingen/studenten. Dit is natuurlijk mooi, maar gevaar is dat we de leerlingen te veel gaan helpen. In de trainingen van Leer Coachen zul je gaan ervaren wat 'helpen' doet en hoe dit kan resulteren in 'aangeleerde hulpeloosheid.'
Coachen biedt dé taal om leerlingen eigenaar te maken van hun eigen leerproces
Met de houding en taal van coaching leer je de zelfsturing bij anderen aan te zetten. In de training transformeren we deze modellen van 1 op 1 naar een groep. Door dit in te zetten zal je in staat zijn de verantwoordelijkheid voor onderwijs te verleggen van docent naar leerling. Hierdoor hoef je als docent niet meer te motiveren, dit doen ze zelf. Zelfs klassenmanagement wordt overbodig. Maar veel belangrijker: leerlingen geven zelf aan dat dit het onderwijs stukken leuker maakt.
Daarom is het advies voor docenten: Leer Coachen!
Mínder doen als docent
Op scholen zie je dat docenten steeds harder aan het werk zijn om leerlingen te motiveren. Als je naar de theorie van coaching kijkt zie je dat als je minder gaat doen de persoon die je coacht meer gaat doen. Vanuit deze theorie heb ik nieuwe modellen ontwikkeld waarin we de taal, vaardigheden en vertrouwen creëren om een groep verantwoordelijkheid te geven.
Hierdoor is de strijd om leerlingen ‘aan het werk te krijgen’ overbodig geworden, het is gewoon niet nodig! Uit de resultaten blijkt dat de werkdruk voor docenten omlaag gaat en de motivatie en prestaties van leerlingen omhoog. En wat nog veel belangrijker is: docenten en leerlingen hebben meer plezier op school!
Programma's
Van individueel coachen naar coachen van een klas
Wil je de basis van coaching oppakken en de transfer kunnen maken naar groepen? Dan is er een programma van 5 dagdelen en 2 maal intervisie. Het lijkt kort, maar je zal in korte tijd heel veel coachvaardigheden leren te gebruiken en je interne houding zal veranderen. Hierdoor ben je in staat een goed coachgesprek te voeren én te ervaren hoe dit voor een groep te gebruiken is met als doel: eigenaarschap en zelfsturing bij leerlingen.
De coachende school
Voor scholen met lef! Hierbij nemen we de school onder handen en richten we het onderwijs zo in dat het past binnen de coachende visie van onderwijs, als je dan ziet wat er met leerlingen gebeurt, heel gaaf! Moeten gelijk de muren uit de school en het curriculum op de schop? Nee! We gaan aan de slag met de docenten en vanuit een veranderende visie zullen behoeften in de organisatie mogelijk veranderen. Daar kun je op dát moment op inspelen.
Individuele coaching voor docenten
De combinatie van vele 'vlieguren' als coach én als docent maakt dat ik docenten snel verder help. Vaak zijn twee gesprekken al voldoende om weer op de rit te komen (en is ook regelmatig het verschil geweest tussen overspannen thuis zitten en gezond aan het werk!)
Mentortraining
Veel mentoren ervaren in de gesprekken met leerlingen dat ze zich veel voornemen, maar dat het niet gebeurt. Ja zeggen, nee doen. Of geven leerlingen de antwoorden die ze verwachten dat je wil horen. Dit heeft alles te maken met de manier van begeleiden. In deze training leren we hoe we uit het schoolse systeem komen en de leerling echt plannen laten maken. Dit uiteraard door middel van coachen. Andere onderwerpen zijn: oudergesprekken, groepsdynamica en pesten voorkomen.
Programma op maat
Een lezing, studiedag, inspiratiesessie, waarbij we ervaren wat de kracht van coaching is. Echt merken hoe coachen leerlingen of studenten in hun kracht kan zetten en jou als docent kan ontlasten. Absolute garantie dat hier nog lang over doorgesproken wordt!
Boek nu een gratis adviesgesprek!
Maarten van Zwetselaar
06-27086263
[email protected]
LinkedIn
CRKBO Geregistreerd
Blog
Naar aanleiding van het boek ‘De meeste mensen deugen’ van Rutger Bregman schreef ik het blog ‘De meeste leerlingen deugen.'